Wycieczka do Wenecji

4 czerwca o godzinie 7:30 wyjechaliśmy z Rimini na wycieczkę organizowaną przez firmę Sistema Turismo do Wenecji. Podróż zajęła 3 godziny, po czym w miejscowości Mogliano Veneto przesiadaliśmy się na pociąg. Po 30 minutach byliśmy na stacji Santa Lucia w Wenecji.

Wenecja podobnie jak San Marino przywitała nas deszczem. Jest to miasto położone na licznych bagnistych wyspach na Morzu Adriatyckim. Z tego względu jest to miasto kanałów – w większości transport odbywa się drogą wodną lub pieszo. Najpopularniejszym środkiem lokomocji jest vaporetto, czyli tramwaj wodny, którym i my po raz pierwszy w życiu popłynęliśmy z placu św. Marka na stację kolejową.

Na stacji kolejowej czekała na nas Pani przewodnik, która pomimo tego, że jest rodowitą Włoszką bardzo dobrze mówiła po polsku. Na pytanie „Skąd zainteresowanie językiem polskim” odpowiedziała, że podobała się jej melodia naszego języka i postanowiła się go nauczyć, ale nie wiedziała, że jest to najtrudniejszy język świata.

Na stacji w Wenecji, gdzie przywitała nas Pani przewodnik

Miasto jest bardzo urokliwe, ale w tłumie ludzi (Wenecję odwiedza rocznie około 20 milionów turystów) i labiryncie uliczek można się łatwo zgubić. Światową popularność zyskał karnawał wenecki. Istotnym elementem ubioru bawiących się są maski. W Wenecji odbywa się ważny festiwal filmowy i biennale sztuki współczesnej.

Obecnie Wenecja jest ustawicznie podtapiana. Stare budynki, atakowane przez zanieczyszczone morze, ulegają zniszczeniu.

Historyczna część Wenecji pełni głównie funkcje turystyczne. Większość mieszkańców (ponad 200 000) zamieszkuje położone na stałym lądzie Mestre, które formalnie jest dzielnicą Wenecji. W samej Wenecji mieszka zaledwie około 50 000 osób. Liczba Wenecjan spada, ponieważ ceny mieszkań rosną i wielu mieszkańców nie stać na opłaty, co zmusza ich do przeprowadzki.

Z czego słynie Wenecja? Z gondoli,  Piazza San Marco, szkła, luster weneckich, karnawału i niezliczonych masek. W każdej uliczce, na każdym placu, miliony weneckich masek towarzyszą na każdym kroku turyście i wydaje się, że nie można nie kupić przynajmniej jednej z nich. Trzeba uważać jednak aby zakupić oryginalną maskę wyrabianą przez Wenecjan i ręcznie malowaną, gdyż również Wenecję zalewają chińskie, plastikowe maski.

Oryginalna maska wenecka

Po przejściu wielu krętych uliczek doszliśmy do placu świętego Marka, który znajduje się w najstarszej części Wenecji i jest najbardziej znanym placem tego miasta. Plac św. Marka połączony jest z Piazzettą San Marco. Ograniczają je budynki pałacu Dożów i bazyliki św. Marka. Na wprost bazyliki znajduje się klasycystyczny budynek skrzydła Napoleona (Ala Napoleonica). Budynek łączy ze sobą budynki Starej i Nowej Prokuracji (Procuratie Vecchie i Procuratie Nuove). Napoleon Bonaparte był zachwycony architekturą placu św. Marka. Polecił wybudować skrzydło zamykające zabudowę placu i uznał plac za najpiękniejszy salon Europy.

Wrażenia uczestników:

Patryk: „Wycieczka do Wenecji zaowocowała w niezapomniane wrażenia między innymi, ciasne uliczki które olśniewały swoim urokiem. Zwiedziliśmy sporo miejsc, lecz najpiękniejszym był plac świętego Marka, który jest największym placem w całej Wenecji. Jest on otoczony z trzech stron przez katedrę oraz kolumny i kilka majestatycznych posągów, m.in. lew – symbol św. Marka. Zaś po jednej stronie ciągnie się szeroki kanał. Skosztowaliśmy tam włoskiej pizzy oraz przepłynęliśmy wodnym tramwajem, dzięki czemu mogliśmy zobaczyć piękne krajobrazy Wenecji z perspektywy przepływu kanałami. W przyszłości na pewno powrócę do Wenecji.”

Jedna z kolumn na placu św. Marka, będąca symbolem tego ewangelisty

Michał: „Wenecja to piękne miasto z niesamowitą ilością krętych uliczek i mostów. Mieliśmy okazję oglądać plac świętego Marka oraz znajdujące się tam katedry. Bardzo mi się tam podobało zwłaszcza gdy płynęliśmy kanałem przez Wenecję.”

Paweł: „Wycieczka do Wenecji mimo początkowej złej pogody pozostawiła w mojej głowie jedno z najpiękniejszych wspomnień. Gdy tylko wyszliśmy z pociągu, którym dostaliśmy się do miasta widok zaparł dech w piersiach. . Dzięki temu, że pogoda się zmieniła i pojawiło się słońce, mogliśmy dokładnie przyjrzeć się temu miastu. Chodząc uliczkami Wenecji i przechodząc przez liczne mosty podziwiałem pracę gondolierów, z których Wenecja słynie. Najbardziej okazałym widokiem okazał się plac św. Marka. Myślę, że każdy powinien choć raz to miasto zobaczyć.”

Praca gondoliera na Canale Grande

Grzegorz: „Wycieczka do Wenecji to jak spełnienie marzeń. Miasto o którym tak wiele słyszałem, miałem okazję samemu zobaczyć. Spacerując po klimatycznych i wąskich uliczkach, byłem zachwycony pięknem tego miasta. Plac świętego Marka to niesamowite miejsce, które warto zobaczyć.”

Dominik: „Wycieczka do Wenecji według mnie była jedną z bardziej udanych. Na początku podróży padał deszcz lecz jak dojechaliśmy świeciło słońce. Na miejscu zastaliśmy przewodnika podczas oprowadzania nas po Wenecji opowiadał ciekawe historie. Jedną z gorszych stron Wenecji był ogromny tłum ludzi, więc można było się łatwo zgubić. W większości sklepów sprzedawane były maski. Wyjazd uważam za interesujący i z chęcią pojechałbym tam jeszcze raz.”

W oczekiwaniu na tramwaj wodny podziwiamy budowle po drugiej stronie Canale Grande

Klaudia: „Pogoda była wyśmienita, a humory dopisywały wszystkim przez cały czas pobytu. Chodząc po wąskich uliczkach podziwialiśmy piękno tego miejsca. Zachwyciły nas gondole pływające po weneckich kanałach. Zwiedziliśmy plac św. Marka, kościół San Giorgio Maggiore oraz mosty: Westchnień i Riallto.”

Rafał: „Wenecja to bardzo ładne miasto, pełne ładnych ciasnych uliczek i kanałów, po których pływają gondole. Największe wrażenie zrobił na mnie Plac św. Marka który jest wielki i pokazuje bogactwo Wenecji.”

Wąskie uliczki weneckie

Łukasz: „Wycieczka do Wenecji była bardzo udana. Każdy był podekscytowany możliwością zwiedzenia tego miasta. Na początku poznaliśmy się z naszym przewodnikiem. Opowiadał o historii, kulturze, zwyczajach i tradycjach Wenecji. Ciasne uliczki, cale miasto na wodzie, plac i bazylika św. Marka robią ogromne wrażenie. Na koniec odbył się przejazd tramwajem wodnym. Ja, jak i cała reszta byliśmy zadowoleni, że mieliśmy możliwość zwiedzenia 'miasta na wodzie’.”

Jakub: „Wycieczka do Wenecji była niesamowita, ale to głównie z powodu przepięknej zabytkowej architektury miasta, którą wręcz dosłownie trzeba zobaczyć na własne oczy, bo zdjęcia nie są w stanie oddać odczucia bycia tam. Jedyną wadą jest tłok panujący w mieście i głównych placach.”

Katedra św. Marka

Patrycja: „Zwiedziliśmy piękne krajobrazy, katedry, most westchnień. Najbardziej podobała mi się podróż tramwajem wodnym i oglądanie Canale Grande . Wycieczkę uważam za bardzo udaną.”

Damian: „Wenecja zaskoczyła mnie bardzo mile. Przepiękne widoki, niezwykłe miejsca i zabytki, a do tego słoneczna pogoda, to coś co najbardziej utkwiło mi w pamięci. Malownicze kanały, niezwykła architektura, stragany i sklepy z maskami karnawałowymi to coś, co zachwyci każdego. Mam nadzieję, że jeszcze kiedyś odwiedzę to miejsce.”

Przepiękne ogrody wplecione w zabytkowe kamieniczki na brzegach Canale Grande

Marcin: „Wyjazd do Wenecji był jednym z punktów projektu. Dla mnie było to najciekawsze miejsce które zwiedzaliśmy. Miasto na wodzie miało swój klimat i ciekawą architekturę. Przewodnik mówiący piękną polszczyzną opowiedział nam historię oraz ciekawostki o tym mieście. Nie można było liczyć na nudę przez zapierające dech w piersiach widoki. Z wycieczki wróciliśmy z miłymi wspomnieniami.”

Klaudia i Lidia: „Na wycieczce zwiedzałyśmy plac św. Marka, choć był zatłoczony, to nadal uwodził swoim pięknem. Najbardziej podobały nam się most westchnień i Riallto, wieża zegarowa oraz podróż tramwajem wodnym, która również dostarczyła nam fantastycznych wrażeń.”

Wieża wyznaczająca czas na placu św. Marka