Podsumowanie pobytu we Włoszech

Dobiegły końca czterotygodniowe praktyki zawodowe uczniów Zespołu Szkół Technicznych w Kolbuszowej, na których przebywali w ramach projektu realizowanego w programie ERASMUS+. W Rimini praktykę odbywali technicy informatyki oraz technicy hotelarstwa.

Nasza przygoda rozpoczęła się 14 maja 2016 roku. Podróż rozpoczęliśmy na Dworcu PKS w Kolbuszowej. W Polsce jeszcze czekała na nas przesiadka w Gliwicach, a następna we Włoszech, w Bolonii. Po męczących 26 godzinach jazdy autobusem dotarliśmy do Rimini. Miasto to przywitało nas słoneczną pogodą. Zaraz po zameldowaniu się i przeniesieniu bagaży do pokoi, udaliśmy się na plażę oddaloną od hotelu Kursaal o 50 metrów.

Następnego dnia czekało nas spotkanie w biurze Sistema Turismo, zapoznanie z firmami oraz kurs języka włoskiego. Tak rozpoczął się pierwszy tydzień zagranicznej praktyki. Codziennie uczęszczaliśmy do miejsc pracy oraz na kurs języka włoskiego. Język ten choć bardzo melodyjny, to jednak nie należy do najłatwiejszych. Tydzień zakończył się wycieczką do Ravenny. Już wiemy gdzie spoczywa Dante Alighieri, twórca „Boskiej komedii” .

Kolejne tygodnie minęły na pracy, zdobywaniu doświadczenia, doskonaleniu swoich umiejętności językowych. Poza pracą nie brakowało czasu na odpoczynek, sport, chodzenie po plaży czy zwiedzanie Rimini i okolic.

Mieliśmy okazję odwiedzić San Marino, które choć przywitało nas deszczem nie zostawiło żadnych złych wspomnień. Mimo, że to niewielkie państwo, to urzeka swoim pięknem.

Innym przepięknym miejscem, w które mogliśmy się udać była Wenecja. To prawdziwy cud, który po prostu trzeba zobaczyć. Bogato zdobione zabytkowe budynki ukryte są pomiędzy malowniczymi kanałami. Jednym z ciekawszych momentów tej wycieczki była możliwość podróży tramwajem wodnym po Canale Grande.

Przez czterotygodniowy okres praktyki przekonaliśmy się, doświadczenie, z którym przyjechaliśmy do Rimini, ułatwiło nam wypełnianie obowiązków przydzielonych przez pracodawców. Zadania te wymagały mniej lub więcej zaangażowania, mimo tego pomogły zwiększyć nasze kompetencje. Informatycy pracowali w dziedzinach serwisowania, tworzenia witryn internetowych oraz grafiki, a hotelarki w dziale housekeepingu oraz kelnerstwa. Dziewczęta, jak i chłopcy zostali docenieni za chęć pracy, komunikację z pozostałymi pracownikami oraz punktualność.

11 czerwca 2016 roku

Czeka nas już tylko wymeldowanie z pokoi oraz podróż powrotna do Polski. Z Rimini zabierzemy doświadczenia zdobyte podczas miesięcznego pobytu oraz niesamowite wspomnienia.

Wrażenia

Grzegorz: „Jestem bardzo zadowolony z odbywanych praktyk we Włoszech. Trafiłem na naprawdę dobre miejsce pracy, gdzie wszyscy byli bardzo pomocni. Miasto, w którym mieszkam jest piękne i mam wrażenie jakbym tu od dawna mieszkał. Ten wyjazd będę pozytywnie wspominał przez wiele lat.”

Dominik: „Praktyki we Włoszech uznaję za udane. Było tu bardzo przyjemnie. Jedzenie oraz zakwaterowanie w hotelu było na wysokim poziomie. W wolnym czasie mogliśmy podziwiać plażę czy też zwiedzać miasto. Wycieczki do San Marino oraz Wenecji były wspaniałe. Na początku trochę obawiałem się praktyk, że będę się tam nudził, jednak obowiązki, które mi pozwoliły mi się rozwinąć zawodowo. Każdego dnia miałem inne zadanie do wykonania, przez co mogłem nauczyć się czegoś nowego. Uważam, że wyjazd dał mi nowe doświadczenia, mogłem zwiedzić różne miejsca i poznać kulturę Włoch.”

Rafał: „Moją praktykę odbywałem w położnej o 38 kilometrów od Rimini miejscowości o nazwie Novafeltria. Dojeżdżałem tam autobusem co zajmowało około godziny, po drodze mogłem podziwiać ładne, górskie widoki. Moim miejscem pracy była szkoła zwana „Tonino Guerra”. Szkoła była zbudowana na zboczu góry, stąd też wejście do niej było na drugim piętrze zamiast na parterze. Po przybyciu na miejsce pracy witał nas miły nauczyciel, który zlecał nam zadnia związane z informatyką. Włochy są fascynującym państwem, w którym ludzie są mili i pomocni.”

Marcin: „Wyjazd do Rimini i styczność z kulturą włoską było ciekawym przeżyciem. Najbardziej podobała mi się regionalna gastronomia oraz zabytki i architektura miast. Praktyki zorganizowane przez Sistema Turismo udoskonaliły moje kompetencje zawodowe i językowe. W pracy każdy pracownik był miły i próbował pomóc mimo bariery językowej. Ogółem pobyt tutaj można zaliczyć do udanych. Zdobyte doświadczenie na pewno przyda się w przyszłości.”

Patryk: „Moją praktykę odbywałem w szkole pod nazwą Leonardo da Vinci, razem z kolegą codziennie przez 4 tygodnie chodziłem do pracy na 8:30, jedynie niedziele miałem wolne. Zaczynaliśmy od małych przygotowań sprzętowych oraz krótkich pogawędek z uczniami tejże szkoły. Potem przez kilka godzin sumiennie wykonywaliśmy przydzielone nam zadania. Prace kończyliśmy po 8 godzinach. Wracaliśmy do wspaniałego hotelu, który był położony nad brzegiem pięknego Morza Adriatyckiego. Widok z pokoju zapierał dech w piersiach, z balkonu można było zobaczyć długą plażę oraz szereg hoteli. Po pracy zwiedzaliśmy miasto oraz delektowaliśmy się smakiem włoskich lodów. Podczas miesięcznego pobytu zwiedziliśmy również San Marino oraz Wenecję. W przyszłości chciałbym wrócić do Rimini.”

Paweł: „Praktyki miałem w Istituto Compresivo Satale „Fermi” czyli Zespole Szkół Podstawowych. Pracowałem sam przez 4 tygodnie od 8:30 do 16:30, 5 dni w tygodniu. Do moich obowiązków między innymi należało serwisowanie znajdujących się w szkole komputerów oraz wspomaganie pracowników w przypadku problemów z ich działaniem. Po ciężkiej pracy udawałem się na spoczynek do hotelu. Zachwyciło mnie podawane w hotelowej restauracji jedzenie. Gdy tylko wracały mi siły jechałem z przyjaciółmi zwiedzać Rimini. Jestem bardzo zadowolony z tego wyjazdu i polecam wszystkim, którzy chcą nauczyć się czegoś nowego, rozwinąć swoje umiejętności językowe i przyjemnie spędzić czas wolny.”

Jakub: „Pobyt w Rimini okazał się bardzo ciekawym przeżyciem, mieszkańcy Włoch byli bardzo mili, a wycieczki do Wenecji i San Marino wspaniałe. Moje praktyki rozwinęły mnie zawodowo, wzrosły również moje umiejętności językowe. Poznałem kulturę Włoch. Cały pobyt będę długo i mile wspominać, i z chęcią powtórzyłbym tę przygodę.”

Michał: „Moją praktykę odbywałem z kolegą w szkole. Uczniowie i pracownicy byli bardzo mili. Z pracownikami rozmawiałem wyłącznie po angielsku. Zostałbym w Rimini na dłużej, gdyż to bardzo ładne miasto i jest dużo miejsc, których nie zdążyłem zwiedzić.”

Damian: „Praktyki we Włoszech dały mi nie tylko nowe doświadczenia, ale pozwoliły także na odwiedzenie fantastycznych miejsc i poznanie nowej kultury. Pracę odbywałem w firmie Smarticomunicazione w Cesenie położonej 40 km od Rimini. Chodź codziennie przejeżdżałem ten dystans pociągiem to trasa, którą widzałem, urzekała mnie za każdym razem swoim wdziękiem. Wraz z grupą miałem okazję zwiedzić dwa niezwykłe miejsca – San Marino oraz Wenecję. Jestem bardzo zadowolony z mojego pobytu w hotelu, obsługi i pracy. Rimini jest pięknym miejscem i mam nadzieję, że kiedyś jeszcze odwiedzę to miasto.”

Patrycja: „Pracowałam w trzygwiazdkowym hotelu La Perla. Ludzie, z którymi przebywałam na dziale housekeepingu byli bardzo mili i uprzejmi. W hotelu, w którym pracowałam mogłam, także podszkolić język angielski, oraz nabyć nowe doświadczenia zawodowe, jak i również nauczyć się języka włoskiego. Cały wyjazd był udany , pogoda nam dopisywała, było słonecznie. Poznałam kulturę włoską i nowych ludzi , w hotelu, w którym mieszkałam była miła atmosfera, pokoje były bardzo przytulne , jedzenie także mi smakowało. Mogłabym zostać dłużej, jeżeli była by taka możliwość.”

Klaudia: „Mimo tego, że pogoda w Rimini nas nie rozpieszczała uważam wyjazd na praktyki za bardzo udany. Pracowałam z koleżankami w trzygwiazdkowym hotelu Bengasi. Poznałam wiele miłych i życzliwych osób. Nauczyłam się dużo nowych rzeczy. Mimo tego, że pracowałam na dwie zmiany i nie miałam za dużo czasu wolnego to chodziłam do niej z wielką przyjemnością. Rimini jest bardzo pięknym miastem, które warto odwiedzić. Mam nadzieję, że będę miała okazję jeszcze kiedyś tutaj przyjechać.”

Łukasz: ” Wrażenia z wyjazdu są jak najbardziej pozytywne. W hotelu panowała miła atmosfera, jedzenie było pyszne, a pokój z widokiem na plażę i morze to wisienka na torcie. Pracowałem w firmie informatycznej. Nauczyłem się wielu nowych rzeczy, które postaram się wykorzystać w dalszym życiu. Podszkoliłem też swój język angielski. Jego znajomość jest nieoceniona. Podczas wolnego czasu, korzystaliśmy z dobra słonecznego Rimini. Graliśmy w siatkę na plaży, opalaliśmy się, zwiedzaliśmy miasto. Gdyby była tylko możliwość pojechałbym drugi raz na taki wyjazd. ”

Lidia i Klaudia: „Naszą praktykę odbywałyśmy wraz z koleżanką w hotelu Genty**** w Rimini. Czas upłynął bardzo szybko, ze względu na sezon turystyczny oraz przydzielone nam obowiązki. Po każdym zakończonym dniu pracy dzieliłyśmy się swoimi wrażeniami ze swoją grupą.

Prócz pracy miałyśmy okazję zwiedzić także Wenecję, San Marino oraz Ravennę. Cały pobyt bardzo nam się podobał, a jedzenie było smakowite. Poznałyśmy kuchnię włoską, która przypadła nam do gustu. Ciężko będzie nam stąd wyjechać i zostawić tak piękne miejsce. Jesteśmy pewne, że jeszcze kiedyś odwiedzimy Rimini.”